Tel: +421 903 240 801 | Email: info@anteaconsulting.sk
Súčasní podnikatelia môžu nájsť veľa inšpirácie v spôsobe, akým viedol svojich zamestnancov a manažérov svetoznámy podnikateľ Tomáš Baťa. Akej? To sa dozviete v relácii Biznis.
Zdroj: TA3
V súčasnosti sa vo svete biznisu často hovorí o tom, ako správne viesť firmu a ako byť uvedomelým lídrom, ktorý by dokázal svojich zamestnancov motivovať a prebúdzať v nich nadšenie. Veľa inšpirácie môžu podnikatelia nájsť aj v spôsobe, akým viedol svojich ľudí svetoznámy podnikateľ Tomáš Baťa. Hoci od jeho smrti uplynulo už viac ako 80 rokov, jeho podnikateľské princípy sú stále aktuálne. Ako sa Tomáš Baťa správal k svojim robotníkom a manažérom, ako sa vyrovnával s krízovými situáciami i to, ktoré z jeho zásad platia dodnes sa dočítate v tomto článku.
Tomáš Baťa bol veľmi výnimočný líder, geniálny podnikateľ a mysliteľ. Mnohé jeho myšlienky sú skutočne nadčasové, jeho výroky sa citujú dodnes a sú veľkou inšpiráciou nielen pre začínajúcich podnikateľov. O jeho úspechu hovorí aj fakt, že už pred viac ako 100 rokmi mal 70 000 zamestnancov, pričom jeho podnik bol rozšírený do viac ako 50. krajín, vrátane Indie a Afriky.
Na začiatku si priblížime filozofiu Tomáša Baťu. Jeho základným heslom bolo: Slúžiť. Veľmi skoro pochopil, že na to, aby vybudoval svetové impérium a úspešnú firmu, potrebuje šikovných ľudí. Preto ako prvé nezačal budovať podnik. Podľa neho bolo dôležitejšie skôr vybudovať ľudí, ktorí následne vybudujú podnik. Jeho komunikácia a prístup k robotníkom bol natoľko inovatívny, že Baťa sa stal priekopníkom v oblasti starostlivosti o zamestnancov. Jeho firma ako prvá prišla s myšlienkou vzdelávala svojich ľudí. Dokonca založil Baťovu školu práce, v ktorej vyštudovalo viac ako 10 000 jeho pracovníkov. Ľudia, ktorí navštevovali Baťovu školu práce, dodnes žijú z princípov a zásad, ktoré sa tam naučili. Absolventi majú už takmer 90 rokov a stále sú nadšení a hrdí na to, kde študovali.
Zaujímavé je, z čoho Baťa pri vzdelávaní vychádzal. Celým konceptom výučby bolo, aby sa zo žiakov nestali iba robotníci, ale podnikatelia. Hovoril, že každý jeho zamestnanec by mal byť vedomý zamestnanec, ktorý nielenže vie, ako má vyzerať jeho práca, ale má mať vedomie aj o tom, akým spôsobom sám prispieva k celku. Baťa tvrdil, že pokiaľ si človek nedokáže ustrážiť vlastné financie, nedokáže efektívne hospodáriť ani s tými firemnými. Preto súčasťou štúdia boli najmä praktické predmety, napríklad finančné hospodárenie ale i základ starostlivosti o domácnosť. Výsledkom bolo, že každý jeho zamestnanec bol priamo angažovaný na zisku aj na strate, bol lojálny, a každý si vedel vypočítať mzdu a sám sa manažovať.
Výučba a disciplína v Baťovej škole práce bola preto veľmi prísna. Žiaci vstávali skoro ráno, dopoludnia sa učili, poobede pracovali. Museli byť úplne finančne samostatní a zárobkovo činný. Už v skorom veku si začať šetriť na svoju budúcnosť. Systém bolo úplne do detailov prepracovaný a načasované, v škole sa všetko meralo a hodnotilo.
Fascinujúca bola aj celková firemná kultúra Baťovho podniku. Ľudí od prvej chvíle, ako vstúpili do práce, motivovalo mottom: nie zákazníkom predávať, ale slúžiť im. Pre samotných zamestnancov to znamenalo, že nevyrábajú topánky, ale ponúkajú službu. Baťa bol toho názoru, že keď budeme slúžiť, potom sa budeme mať všetci dobre. Týmto dokázal to, čo sa mnohým firmám dnes veľmi nedarí, a to, že ľudia boli firemnou kultúrou presiaknutí, dokonca podľa nej naozaj žili.
Okrem toho, že v podniku fungoval systém samokontrol, ďalším z Baťových hlavných princípov bolo využiť čas naplno. Hovoril, že deň má 86 400 sekúnd. Robotníkov dokázal angažovať a motivovať každú jednu sekundu počas celej pracovnej doby. Hoci ho mnohí vnímali ako prísneho šéfa, všímali si aj jeho spravodlivosť. To, čo vyžadoval od svojich ľudí, sám uplatňoval a išiel všetkým príkladom. Sám sa napríklad v práci štikal, teda zaznamenával si čas príchodu a odchodu z pracoviska. Keby náhodou prišiel neskoro, zaplatil by pokutu tak isto ako jeho vlastný zamestnanec. Jeho pevné morálne princípy svedčia o jeho charaktere, slušnosti a poctivosti.
„Náš zákazník, náš pán,“ je známe heslo, ktorého autorom je Tomáš Baťa. V tomto slogane sa odzrkadľuje inovatívny prístup, ktorý Baťu zvolil k samotným zákazníkom. Podľa stratégie zákazník dostane viac, ako chce, avšak za to „viac“ zaplatí menej, ako očakáva. Nie je to iba nejaká vymyslená marketingová koncepcia, ale postoj, ktorý zákazníka posúva na prvé miesto. Môžeme vidieť, že Baťa robil naozaj všetko zo srdca. Nestaral sa len o to, aby sa mala dobre jeho firma a jeho zamestnanci, ale záležalo mu predovšetkým na tom, aby sa malo dobre aj mesto, aj štát aj celé jeho okolie. Preto je dnes považovaný za „VIP lídra.“
Tak ako aj iní podnikatelia, aj Baťa zažili počas svojej éry niekoľko ťažkých momentov, dokonca aj bankrot. No nielenže sa vedel vždy pozviechať, dokonca si z neúspechu vzal aj ponaučenia:
Aj dnes sa firmy stretávajú s rôznymi problémami. V súčasnosti však medzi najvýznamnejšie kamene úrazu patrí stres manažment, reziliencia, čiže schopnosť odolávať tlaku okolia, ale aj soft skills, teda jemné zručnosti. Alfou a omegou úspechu každej firmy je takisto komunikácia, a práve v nej ľudia najviac zlyhávajú. Uvedeným schopnostiam sa samozrejme dá naučiť, a preto súčasným lídrom odporúčame popracovať najmä na nich. Ako by povedal Tomáš Baťa: „Ak chcete vybudovať podnik, vybudujte najskôr sami seba.“ Úspešný líder by mal teda na sebe neustále pracovať a byť v prvom rade empatický. Mal by sa naučiť lepšie komunikovať s ľuďmi a snažiť sa čo najlepšie zvládať svoju emočnú inteligenciu.
Na záver ešte spomenieme niekoľko nadčasových a neustále platných výrokov Tomáša Baťu, ktoré by mali byť základom každého podnikateľa.
„Nehovorte mi, že sa to nedá, povedzte mi radšej, že ešte neviete, ako sa to dá urobiť.“
„Nehoňte sa za peniazmi! Ten, ktorý sa honí za peniazmi, nikdy ich nedoženie. Keď budete slúžiť a robiť to, čo vás baví, peniaze vás dobehnú samy.“